måndag, april 07, 2008

3

Svängde in på Coop på väg hem från jobbet för att köpa en liter fil och bröd. Trots snöfall imorse sken nu solen och den rätta vårkänslan infann sig snabbt igen. Det första som möter mig innanför butikens ytterdörr är en flinande, blonderad ung kille som höjer upp armarna mot mig och ropar: "Tjeeeena chefeeeen, vad ringer du med operatör?" Jag är fan ingen chef, inte än iaf... Detta sa jag inte, utan yttrade istället att jag redan ringer grymt billigt utan abonnemang. Jag hade varken tid eller lust att stanna. Inte för att jag tror att jag skulle fastnat i hans säljarargument, utan endast för att jag inte gillar den typen av försäljning.
Mötte på en liknande aktion på Youngstorget i Oslo för något år sedan. Då stannade jag faktiskt till för att lyssna på säljarens priser. Jag skulle se om lågprisoperatören i det fallet verkligen var så billiga som de sa. Minutpriserna visade sig vara några ören under mina inom Norge och säljaren hade vunnit självförtroende. När det kom till utlandssamtal var det dock en annan femma. Jag ringde hem till Sverige för 1 kr per minut, medan hennes pris i det fallet var 300-400% mer. Med svansen mellan benen drog säljaren undan sina papper och lät mig gå vidare. Riktigt kul tyckte jag...

2 kommentarer:

Anonym sa...

köpte du inget abb.? du brukar ju vara givmild annars kompis :)

Anonym sa...

tack, den hittade jag bland mina gamla dikter evigheter sen..