lördag, mars 31, 2007

Ekosofi

Var alldeles nyss inne på en gammal god studiekamrats hemsida. Terese, som för stunden lever i Phoenix, USA, har på sin webbplats skrivit en dikt som hon gett till en vår gemensamma lärare i ekosofi, Pontus Örtendahl, på dennes 60-årsdag. Pontus är ekosof. Jag kan erkänna att mitt allra första möte med Pontus och ekosofin gav ett ganska vagt intryck, men så här i efterhand finns dess tankar hos mig i min vardag. Läs dikten här nedanför.

Det sägs att sanningen har två sidor.
Du lärde mig att sanningen har fler sidor än så.
Du lärde mig att uppleva istället för att observera.
Du lärde mig att kvalitet är bättre än kvantitet.
Du lärde mig att det faktum att varje människa är unik,
är det vi alla har gemensamt.
Du lärde mig att stillhet inte är slöseri med tid.
Du fick mig att vilja förstå istället för att enbart lära mig.
Trots många timmars resande genom vackra landskap,
lärde jag mig att en resa inte handlar om avstånd,
utan om att känna något man aldrig känt förut.
Och till sist: borta bra, men hemma bäst!

Inga kommentarer: